user_mobilelogo
Na Nederland moeten ook België en Duitsland een discussie krijgen over het belang en de rechtmatigheid van internetactiviteit door omroepen. Dit zeggen organisaties die de dagbladpers bij de zuider- en oosterburen vertegenwoordigen.

De voorstellen van de VDP en de VDZ lijken voort te komen uit de Nederlandse discussie over de rol van omroepen op het internet. Dit zegt Patrick Lacroix van de VDP in de Belgische krant De Morgen. Krant naast laptopLacroix vindt het niet door de beugel kunnen dat de VRT-sites, zoals Sporza.be, reclame-inkomsten voor hun onlineactiviteiten ontvangen: "Nu is de markt van internetreclame misschien nog niet zo belangrijk, maar we willen er wel paal en perk aan stellen voordat hij groter wordt." De eisen van de VDP worden samengevat en opgestuurd naar Ingrid Lieten, Vlaams minister van Media.

De VDZ, de Duitse belangenorganisatie voor de dagbladpers, maakt ook bezwaar tegen de rol van de publieke omroepen op het internet. "De online-expansie van de omroepen tast de pluriformiteit van de pers aan", stelt General Manager Wolfgang Fürstner, op het jaarlijkse congres van de belangenorganisatie.

Fürstner viel ook over de aanstaande, gratis app van het Duitse journaal, Die Tagesschau. "De nieuwssites van de publieke omroepen worden steeds minder controleerbaar. Wat de marktontwikkelingen en marktprijzen betreft worden ze steeds onverschilliger. De politiek moet de balans in de media weer herstellen."

In Duitsland worden dagbladen nog steeds goed gelezen. De oplage van de kranten is, gemeten over de eerste drie kwartalen van dit jaar, met slechts 0,9 procent gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar, tot een gezamenlijke oplage van 114 miljoen. Ter vergelijking: in Nederland is de oplage van de gezamenlijke kranten in het eerste kwartaal van 2010 met 2,5 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

bron: tweakers.net