Een .com website maakt zodoende nog steeds de meest professionele indruk. Een eigen .com domein is daarom onmisbaar voor iedere onderneming die zich op de internationale markt richt, of het nu om een commerciële of non-profit organisatie gaat, of zelfs om een hobbysite.
Geschiedenis
.com maakte deel uit de oorspronkelijke zes extensies die gezamenlijk werden opgericht in 1985. Buiten .com waren dit .edu, .gov, .mil, .net, .org en .arpa. De bedoeling was dat iedere extensie een andere doelgroep zou bedienen: .edu was bijvoorbeeld bedoeld voor educatieve doeleinden, .gov voor websites van regeringsinstanties (‘governments’) en .com was bedoeld als extensie voor bedrijven (‘companies’).
Registratie
Vanaf de tweede helft van de jaren 1990 werd de eis los gelaten dat een .com website een strikt professionele website moest zijn. Sindsdien kan het domein zonder restricties wereldwijd registreren. Het wordt in de praktijk dan ook voor de meest uiteenlopende doeleindes gebruikt.
Begrip
Tijdens de explosieve groei van het internet die zich rond de eeuwwisseling afspeelde, is .com zo’n begrip geworden, dat het woord ‘dot-com’ in diverse Engelse woordenboeken terecht is gekomen. Ook het begrip ‘dot-com bubble’ is inmiddels gemeengoed. Deze term duidt de periode aan van 1997 tot 2001, waarin ontelbare internetbedrijfjes opgericht werden en de groei van online commercie niet te stoppen leek.
Sinds de ‘dot-com bubble’ komt het ook regelmatig voor dat (internet)bedrijven de .com extensie standaard in hun bedrijfsnaam verwerken. Voorbeelden hiervan zijn bol.com en Amazon.com. Zo is deze domeinextensie inmiddels een echt cultureel fenomeen geworden.