Het televisiestation Sky News en het computermagazine PC Pro hebben gezamenlijk een test uitgevoerd naar de kwaliteit van computerreparateurs in Groot-Brittanië. De rekeningen bleken vaak te hoog en het respect voor privacy was ver te zoeken.
Nadat Sky News hoorde van allerlei klachten over reparaties aan computers, zoals verkeerde diagnoses, te hoge rekeningen en verdwenen gegevens, besloot het televisiestation om in samenwerking met PCPro een onderzoek te gaan opzetten. Hiervoor werd een nieuwe laptop voorzien van spionagesoftware, die alles vastlegde wat er met de machine gebeurde. Ook de webcam filmde stiekem wie er achter de machine zat. De harde schijf werd volgeladen met allerlei zaken die op een doorsnee laptop te vinden zijn. Tot slot werd een van de geheugenchips een stukje losgetrokken, zodat Windows niet meer kon opstarten. Daarna werd de machine aangeboden bij reparateurs over wie klachten waren binnengekomen.
Bij Laptop Revival kregen de programmamakers een gratis onderzoek naar de fout aangeboden. De spyware onthulde dat de technicus de losse chip snel ontdekte en weer vastdrukte, waarna de laptop het weer deed. Daarna begon hij echter de harde schijf te doorzoeken en keek hij zeer geïnteresseerd naar foto's van de verslaggeefster in bikini. Vervolgens belde hij de klant op om te zeggen dat het moederbord kapot was, en dat een nieuw exemplaar honderd pond zou gaan kosten, zo meldt PCPro.
Een paar uur later zette een andere technicus de laptop aan, en ook hij begon de harde schijf te doorzoeken. Toen hij logingegevens voor Facebook en Hotmail vond, kopieerde hij die meteen naar een usb-stick. Even later stuitte hij op gegevens voor online bankieren en probeerde hij in te breken op de bankrekening. Dat lukte niet, omdat de gegevens vals waren. Toen Sky News Laptop Revival met deze misdragingen confronteerde, weigerde het bedrijf commentaar.
Bij een handvol andere zaken hadden de onderzoekers soortgelijke ervaringen. Alleen bij de zaak Pix 4 ging alles precies zoals het hoorde. Terwijl de verslaggever wachtte, keek een monteur al even naar de machine. Hij ontdekte de losse chip, drukte deze vast, en de laptop deed het weer. De klant hoefde niets te betalen. De programmamakers concluderen dat het het beste is om, alvorens een computer ter reparatie aan te bieden, zo mogelijk een backup van de harde schijf te maken en alle privacygevoelige gegevens ervan te verwijderen.