user_mobilelogo

Het Britse leger financiert onderzoek aan de Birmingham University waarbij geuren aan simulatiegames worden toegevoegd. De games kunnen worden gebruikt voor trainingen en om het posttraumatisch stress-syndroom te voorkomen.

BioPac SDS100 scent delivery systemAan de 'school of engineering' van de Birmingham University worden onder leiding van professor Bob Stone simulatiegames voor het Britse leger ontwikkeld. Het onderzoek naar de games die Stone maakt wordt gedeeltelijk door het leger betaald. De nieuwste ontwikkeling is dat het team van Stone geuren toevoegt aan games, zodat ze realistischer worden.

Stone maakt daarbij gebruik van het Scent Delivery System van het Amerikaanse bedrijf Biopac, waarin acht capsules met was kunnen worden geplaatst waar geurstof in is opgenomen. Door via een compressor lucht over een capsule te blazen, komt een geurstof vrij. Biopac levert allerlei geuren voor het systeem, waaronder geuren die geschikt zijn voor de militaire simulatie die Stone ermee wil realiseren, zoals die van kruitdamp, geweervuur, verbrand rubber, afval, riool, sigarettenrook, urine en zweet.

Stone en zijn team gebruiken editors van bestaande games, zoals FarCry en Half-Life 2, om oorlogssituaties na te bootsen. Het team werkt aan software die op het juiste moment de geurcapsules moet aansturen. Zo  hebben de ontwikkelaars een scenario gemaakt waarbij Britse troepen door een Iraakse krottenwijk lopen en waarbij de geur van het open riool invloed moet hebben op de beleving van de speler.

Het leger wil de software niet alleen gebruiken voor het trainen van soldaten die naar oorlogsgebieden worden uitgezonden. Het leger hoopt ook dat het teruggekeerde soldaten kan helpen die kampen met het posttraumatisch stress-syndroom. De eerste simulatie, die zeer waarschijnlijk in mei door het leger in gebruik zal worden genomen, is SubSafe, een virtuele reconstructie van een deel van een nucleaire onderzeeër uit de Trafalgar-klasse van de Royal Navy. De simulatie moet toekomstige opvarenden leren om te gaan met noodsituaties.

Het is niet voor het eerst dat een game wordt gebruikt om personeel te trainen. Begin 2008 maakte de NASA bekend dat het personeel wil trainen via een mmo. Eerder maakte de Nederlandse tak van Shell al de game 'Simshell'. In dit spel, dat rond de Unreal-engine werd opgetrokken, kon personeel worden getraind in het omgaan met noodscenario's op boorplatformen. Een maand geleden maakte het Britse University of Warwick Digital Lab bekend dat het werkt aan een systeem waarbij naast zicht, gehoor en reuk ook tast en smaak moeten worden geprikkeld. Dit onderzoek is experimenteler van aard dan dat in Birmingham.

bron: tweakers.net