user_mobilelogo

IBM wil met een supercomputer en nieuwe ai-software de strijd met deelnemers van de Amerikaanse tv-quiz Jeopardy aangaan. Big Blue wil zo aantonen flinke vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie te hebben geboekt.

JeopardyDe plannen van IBM worden uit de doeken gedaan in The New York Times. De it-reus baarde in 1997 al opzien toen zijn Deep Blue-supercomputer de toenmalige wereldkampioen schaken Garry Kasparov wist te verslaan. Nu legt IBM de lat hoger door een supercomputer met nieuwe ai-software in de spelshow Jeopardy op te laten draven. Om kans te maken in dit quiz-programma moet het softwareprogramma, dat de achternaam van IBM-oprichter Thomas J. Watson heeft meegekregen, een vrijwel oneindige hoeveelheid relaties kunnen leggen en tevens subtiele betekenissen in de vraagstelling kunnen herkennen. Zo moet het rekening houden met zaken als figuurlijk taalgebruik, humor en vergelijkingen. Daarnaast moet de software 'begrijpen' waar het precies naar moet zoeken.

Watson is in ongeveer drie jaar gebouwd door een team van twintig wetenschappers, afkomstig uit vakgebieden als natuurlijke-taalherkenning, informatieverwerking en kunstmatige intelligentie. IBM laat de ai-software draaien op een Blue Gene-supercomputer. Watson is tijdens de quiz niet aan het internet verbonden, en moet zijn kennis ophalen uit een interne database die het al eerder heeft geïndexeerd. Hoe groot de database is, wil IBM niet zeggen.

Volgens de spelregels die met de producenten van Jeopardy zijn afgesproken, krijgt Watson de vragen in elektronische vorm voorgelegd, waardoor spraakherkenning niet nodig is. De supercomputer zal het antwoord hardop moeten 'oplezen' en bij een juist antwoord zelf een nieuwe vragencategorie moeten kiezen. Welke verschijningsvorm Jeopardy zal krijgen, is nog niet geheel duidelijk. Ook moet nog worden bepaald welke menselijke tegenkandidaten gekozen zullen worden.

Uit eerdere proeven waarbij menselijke kandidaten het opnamen tegen Watson, zou zijn gebleken dat de ai-software agressief en goed kan spelen, maar ook ieder moment een grote blunder kan maken, bijvoorbeeld omdat de software niet met de vraagstelling uit de voeten kan.

Vanuit het vakgebied klinkt enige twijfel over de precieze beweegredenen van IBM. Zo stelt Peter Norvig, hoofd van de afdeling research bij Google, dat de Jeopardy-wedstrijd meer een demosessie lijkt dan een echte wedstrijd. Er zouden weliswaar enkele nieuwe mogelijkheden uit het veld van kunstmatige intelligentie worden uitgeprobeerd, maar Norvig stelt dat hij geen baanbrekende resultaten verwacht.

bron: tweakers.net