Bijna de helft van de laptops die in Europa worden verkocht zijn 15"-modellen, blijkt uit cijfers van DisplaySearch die Laptopmag in handen kreeg. Waar in Europa het percentage 15"-laptopbezitters op 46,4 procent ligt, is dat in de Noord-Amerika met 35,3 procent en in Azië met 25 procent een stuk lager.
Het verschil is nog groter bij 17"-modellen. In Europa is het marktaandeel van deze desktopvervangers 11,4 procent, waar dit in Noord-Amerika en Azië respectievelijk 7 en 0,8 procent is. Laptopbezitters in Azië hebben een voorkeur voor 14", terwijl in Noord-Amerika het 9,7"-formaat het opvallend goed doet, wat toe is te schrijven aan de populariteit van de iPad.
Een groot deel van de populariteit van de 15"-laptops is volgens John Jacobs van DisplaySearch te danken aan de relatief lage prijzen die zowel lcd-fabrikanten als notebookmakers voor deze modellen rekenen. Gevolg van de aanhoudende voorkeur voor grote laptops zou zijn dat steeds meer fabrikanten zich uit de markt voor ultraportables terugtrekken. Fabrikanten hadden juist verwacht dat de animo voor dunne en lichte modellen met lange accuduur sterk zou toenemen.
Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is dat meer dan de helft van de notebooks wereldwijd tegenwoordig een resolutie van 1366x768 pixels heeft. Alleen de resolutie van de meeste netbooks, 1024x600 pixels, komt met een marktaandeel van 16,1 procent nog een beetje in de buurt van de 55,5 procent van de 1366x768-resolutie. Notebooks met de verouderde resolutie van 1280x800 beeldpunten maken nog 13,7 procent van de markt uit, terwijl 1600x900 beeldpunten een marktaandeel van 6,2 procent vertegenwoordigt.