Het meetsysteem, de zogenaamde TyreEye, is ontwikkeld door de firma Traffic Observer. De apparatuur is geheel weggewerkt in het wegdek. Met behulp van laserlicht worden de banden van voorbijrijdende voertuigen beschenen en in een 3d-profiel vastgelegd, waardoor de profieldiepte van de banden nauwkeurig is vast te stellen, zo stelt de fabrikant.
De TyreEye zou voertuigen tot een snelheid van 120km/u nauwkeurig kunnen meten, terwijl normaliter de profieldiepte van banden door de politie alleen bij stilstaande voertuigen gecontroleerd kan worden. In combinatie met langs de weg opgestelde videocamera's en een meetvoertuig kunnen overtreders volgens de fabrikant realtime worden vastgelegd.
De politie in Gent heeft geëxperimenteerd met het systeem. Bij controles van bijna 2100 voertuigen is dertig maal een automobilist op de bon geslingerd omdat de profieldiepte van een of meerdere banden minder dan 1,6mm bedroeg, zo meldt Het Belang van Limburg. Overigens kan de TyreEye de politie ook van dienst zijn bij het handhaven van de maximum snelheid: de apparatuur is ook in staat om snelheidsovertredingen te constateren.
bron: tweakers.net