user_mobilelogo

De Belgische overheid heeft strenge regels voor sms-diensten en betaalnummers uitgevaardigd. Zo moeten alle aanbieders een helpdesk hebben en krijgen de diensten een maximumtarief. Ringtones mogen hooguit twee euro per stuk kosten.

Crazy FrogDe nieuwe regeling gaat dit najaar in, zo heeft telecom-minister Vincent van Quickenborne bekendgemaakt. De tien regels voor aanbieders van sms-diensten en betaalnummers moeten nog door de privacycommissie en de Europese Commissie worden goedgekeurd voor ze in werking treden.

De regels zijn onder andere bedoeld om te voorkomen dat mensen zonder het te weten dure sms-abonnementen afsluiten, bijvoorbeeld door een ringtone te bestellen. Volgens Van Quickenborne zijn de regels nodig omdat zelfregulering in de branche is mislukt.

De tien regels zijn volgens de minister 'sluitend', zodat het niet meer mogelijk is dat klanten de dupe worden van malafide dienstenaanbieders. De Ombudsdienst Telecom krijgt duizenden klachten per jaar over deze aanbieders binnen en dat aantal stijgt nog steeds. "De Ethische Commissie krijgt de macht om op eigen initiatief of op basis van een klacht van een consument of van de ombudsdienst incidenten te onderzoeken en te bestraffen", aldus Van Quickenborne. "De Commissie kan de telefoonfraudeurs nu echt aanpakken."

De aanbieders moeten voortaan een klantenservice hebben die via een normaal vast nummer bereikbaar is, zoals een 02-nummer in Brussel. Ook mag de wachttijd bij die klantenservice niet langer dan een minuut bedragen.

Een andere nieuwe regel is dat reclame voortaan moet worden voorzien van informatie over de diensten. Bovendien moeten klanten voortaan een bevestigingsbericht beantwoorden voordat hun aanmelding voor een dienst mag worden verwerkt. Ook krijgen sms-diensten voortaan een maximumtarief: ringtones en weerberichten mogen maximaal twee euro kosten. Daarnaast moet het opzeggen gemakkelijker worden: een bericht met de tekst 'stop' is voortaan genoeg om een abonnement te beëindigen.

bron: tweakers.net