Microsoft heeft tijdens zijn E3-briefing een gesture controller voor de Xbox 360 aan het publiek getoond. Het apparaatje herkent via zijn camera niet alleen lichaamsbewegingen, maar maakt met zijn microfoon ook stembesturing mogelijk.
De 'Project Natal'-addon, die een eigen processor en software aan boord heeft, moet onder of bovenop de televisie geplaatst worden. De geïntegreerde beeld-, afstands- en geluidssensoren maken het volgens Microsoft mogelijk om spellen en gebruikersinterfaces van de Xbox 360 zonder controller te bedienen, een wens die bij een groot deel van de bevolking zou leven. De camera 'ziet' volgens Microsoft afzonderlijke rgb-kanalen en is in staat om lichaamsbewegingen in 3d in realtime te herkennen. De multi-array-microfoons en de software in de Project Natal-addon zouden niet alleen in staat zijn om losse woorden te herkennen, maar ook korte zinnen kunnen 'begrijpen'.
Hoewel Microsoft nog geen concrete games of applicaties aankondigde die de techniek volledig benutten, liet de softwaregigant al wel enkele techdemo's zien. In het Ricochet-demo was een dame te zien die met bewegingen van armen en benen haar avatar aanstuurde, die op zijn beurt ballen kon terugslaan. Volgens Microsoft zou de Project Natal-hardware voldoende krachtig zijn om ook multiplayer-games mogelijk te maken. Tijdens de Paint Party-demo werd een virtueel stuk linnen 'beschilderd' door via lichaamsbewegingen emmers verf op het doek te werpen, terwijl via de stem verschillend schildersgereedschap kon worden geselecteerd. Hoewel de demo's een goed beeld gaven, leken de 'vertaalde' lichaamsbewegingen nog niet altijd even soepel.
De meeste indruk maakte echter de Project Natal-demonstratie van spelontwerper Peter Molyneux, op de Xbox 360 bekend van de Fable-serie. In zijn demo liet hij zien hoe de nieuwe controllerloze interface het mogelijk moet maken om spelers intiemer te laten communiceren met een spelkarakter. Zo maakte een menselijke speelster voor een virtuele persoon waar zij mee communiceerde een tekening die door de camera werd ingescand. De software herkende het lijnenspel en liet het spelkarakter hier vervolgens op reageren. Ook reageerde het spelfiguur op verschillen in de toonhoogtes in de stem - iets wat kan wijzen op emoties - en volgde hij de ogen van de menselijke speler. Volgens Molyneux biedt nieuwe hardware als de Project Natal-addon voor zowel spelontwikkelaars en spelers geheel nieuwe mogelijkheden.
Microsoft liet tijdens de E3-briefing ook nog enkele 'trucs' zien voor het bedienen van de Xbox 360-interface. Zo kan door het bewegen van de handen door een filmverzameling worden gebladerd en kan de camera via gezichtsherkenning de juiste Xbox Live-gebruiker en bijbehorende avatar selecteren. Microsoft liet weten dat de addon met zowel bestaande als toekomstige Xbox 360-consoles zal werken, maar aangezien de softwaregigant nog geen prijzen, releasedatum en zelfs nog geen definitieve naam heeft genoemd, kan een marktintroductie nog wel enige tijd op zich laten wachten.
Uiteraard moeten ook nieuwe games worden geschreven en de software voor de Xbox 360 deels worden aangepast. Microsoft noemt Project Natal dan ook een concept voor de toekomst. Aan de andere kant liet een soms overenthousiaste Steven Spielberg tijdens de Microsoft-presentatie weten dat hij werkt aan spelconcepten met 'controllerloze' bediening. Eerder was de filmguru al betrokken bij Boom Blox, een concept waarbij de destijds vernieuwende WiiMote-controller werd gebruikt.